Język:

qMachines

qMachines jest prostą aplikacją prezentującą zasadę działania maszyn elektrycznych. Tworząc tą aplikacje skupiłem się na silniku i prądnicy a pominąłem transformator. Spowodowane jest to opinią niektórych autorów, że generator nie powinien być zaliczany do maszyn elektrycznych ze względu na brak ruchomych części. W wyniku przedstawienie tej maszyny jest ”trudne” i troszkę mijające się z celem, zwłaszcza z wykorzystaniem animacji trójwymiarowej. Ja wspomniałem na początku jest to bardzo prosta aplikacja, która była częścią mojej pracy magisterskiej, z tego też powodu nie miałem zbyt wiele czasu na pełną implementację wszystkich parametrów czy też dodatkowych mechanizmów wspomagających obliczenia i wizualizację np. pola elektromagnetycznego maszyn trójfazowych. Podobnie z obecnie zaimplementowaną wizualizacją sił pól magnetycznych, które nie są uwarunkowane żadnymi prawami fizycznymi czy faktycznymi zależnościami.

Z tego, co mi wiadomo obecnie nie ma żadnego programu edukacyjnego (przynajmniej nie darmowego), który by pokazywał jak faktycznie działa maszyna elektryczna. W obecnym stadium program ten jest jednak dodatkiem do standardowego materiału, który pozwala wyobrazić sobie, w jaki sposób owe maszyny działają aniżeli nauczyć kogoś czegokolwiek. W przyszłości planuję jednak zaktualizować program i dodać dodatkowe funkcje, które sprawią, że będzie to oprogramowanie faktycznie edukacyjne.

Głównym kryterium podczas tworzenia była niezależność platformowa. Z tego tez powodu wykorzystałem bibliotekę Qt. Obiekty 3D zostały stworzone w pakiecie 3D Studio Max a nastepnie wyeksportowane do formatu 3ds i wczytane w aplikacji. W celu wygenerowania tekstur wykorzystałem opcję "Bake to texture" w 3dsmaxie.

Obecnie progam pozwala na obliczenie siły na wale, lecz w przyszłości planuję rozbudowę o dodatkowe parametry.

Pobierz program:

Informacje:

  • Data wykonania: May 2009
  • Środowisko IDE: QtCreator, Język: C++, API: OpenGL
Creative Commons License
copyright © LuGRU 2009/2010